Integració educativa
Són múltiples els reptes i problemàtiques als quals s’enfronta l’actual Sistema Educatiu en els seus diferents nivells. El servei aborda la situació d’un sector important de l’alumnat en Educació Secundària Obligatòria que presenta dificultats d’integració socioeducativa en el Municipi de Mislata. De no ser atallades, les conductes absentistes o disruptives que caracteritzen a aquest segment de població, poden arribar a ser crònic, conduint a aquests adolescents a situacions d’exclusió social.
Partint de la problemàtica detectada des de les àrees municipals d’Educació i Joventut, plantegem un projecte d’actuació en els tres Instituts Públics d’E.S.O. que responga a aquestes necessitats, segons els criteris marcats des dels programes de joventut i educació municipals.
Aquest projecte es crea per a desenvolupar-se dins dels mateixos centres escolars amb la finalitat d’oferir una atenció més directa i propera als destinataris del programa, possibilitar una detecció primerenca dels casos i exercir una labor preventiva al mateix temps.
El Programa Municipal per a la Integració Educativa és desenvolupat per Culturama, sense interrupció, des de l’any 2001 i s’ha convertit en una eina imprescindible amb la qual compten els centres educatius, especialment ara que els recursos d’atenció a la diversitat són més escassos. La continuïtat en el temps ha sigut possible perquè el programa ha anat configurant-se i adaptant-se als canvis i la realitat de la població de Secundària.
La situació soci-econòmica actual, entre altres conseqüències, ha fet canviar les prioritats de les famílies quant a l’atenció de les necessitats bàsiques de les seues filles i fills. La falta de recursos materials i ajudes socials influeix que les famílies consideren secundària l’ensenyament reglat en la promoció social dels menors. Aquesta visió és transmesa a fills i a filles. A més s’imposa una percepció d’incapacitat per a accedir a eixides laborals, on el fet de tenir estudis no assegura un treball.