Animació socioeducativa
Este projecte té com a finalitat ser l’instrument de la cultura i de l’educació popular que situa la seua acció en el cor de la població. Es caracteritza per un conjunt de pràctiques, activitats i relacions que fan referència als interessos manifestats pels individus en la seua vida educativa i cultural; estos interessos poden ser artístics, intel·lectuals, socials, físics, etc. Estes pràctiques responen a necessitats d’educació i de formació i atenen les funcions d’oci , diversió i desenvolupament de les persones. Tenen un caràcter voluntari i estan obertes a totes les categories d’individus independentment de la seua edat, sexe, origen, professió, etc., i especialment als sectors més desfavorits. Es realitzen generalment en grup amb l’ajuda d’un equip d’animació amb una formació adequada utilitzant mètodes pedagògics actius que responen a la realitat de la població.
OBJECTIUS GENERALS
- Promoure i consolidar els valors per a la consciència ciutadana: respecte, solidaritat, integració, coeducació, esperit emprenedor i interculturalitat.
- Recolzar els temes educatius transversals: educació mediambiental, educació vial, higiene i salut integral, etc.
- Motivar les inquietuds per la lectura entre la població, i difondre els recursos bibliotecaris.
- Educar en la ciutadania responsable i participativa proporcionant els mitjans i eines que faciliten una actitud activa respecte de la realitat.
- Establir mecanismes de dinamització de la creativitat artística entre la població infantil i juvenil.
- Augmentar i donar qualitat al nivell de participació social en l’àmbit sociocultural.
- Promoure i fomentar les activitats de Teatre, Medi Ambient, la Tercera Edat, el de la Dona, el d’Integració de discapacitats o grups més desfavorits.
- Potenciar el valencià com llengua autòctona e instrument de comunicació en reunions, encontres, formació, expressió artística, manifestacions lúdiques que formen part de la vida social.
- Fomentar les relacions intergeneracionals.
- Animar al carrer com el lloc d’encontre, medi de participació, lloc de manifestació i ambient de festa.
- Fomentar l’autonomia personal i la integració social de la població.
ÀREA D’ANIMACIÓ A LA LECTURA
En una societat en la qual, segons les estadístiques es llig poc, res o quasi res, no podem oblidar que hui mateix, ja dins del segle XXI, encara són molts els que continuen pensant, que la lectura no serveix per a res, és a dir, continuen sense conéixer els grandiosos i nombrosos valors que implica el fet de llegir i els beneficis que aporten a cada persona les lectures que al llarg de la seua vida van acumulant.
Per tant, no s’escapa a l’evidència d’educadors i pares, que hui en dia s’ha de lluitar amb vertaders monstres, que tendeixen a eliminar el plaer de la lectura i d’oci ; no solament l’omnipotència dels televisors i ordinadors, també a això se li afegeix la vida fàcil a la qual ens hem acostumat, l’estrés, el ritme tan accelerat que s’imposa també a xiquets i joves, el consumisme a ultrança i la imposició de tantes i tantes necessitats supèrflues i innecessàries que hem de satisfer per a ser o paréixer feliços, la facilitat amb què es destrueixen els nuclis familiars i en conseqüència, la manca de control, d’estabilitat emocional i de tranquil·litat en xiquets i joves.
A això, cal afegir-li que llegir i adquirir l’hàbit de la lectura no és fàcil, ja que es tracta d’una activitat laboriosa i que mentalment exigeix concentració i atenció.
Però davant de tot això, els joves i xiquets posseeixen la capacitat, la imaginació, la fantasia i la creativitat, que utilitzada i recolzada adequadament els pot apropar a la lectura i a on poden descobrir gegants satisfaccions, saber i entreteniments.
La família, l’escola i les institucions de cada barri, poble i ciutat es fan necessàries per tal d’aconseguir aquest objectiu, ja que poden i deuen coordinar iniciatives i mitjans pel foment de la lectura, com una font de plaer i cultura.
Des dels primers anys els xiquets i xiquetes han de tindre un instrument que els ajude a construir sòlides estructures a la seua fantasia, a reforçar la capacitat d’imaginació. Un d’aquests instruments són sens dubte els llibres i més concretament el conte.
ÀREA D´EDUCACIÓ AMBIENTAL I EDUCACIÓ EN ELS HÀBITS DE CONSUM
Tenint en compte la importància que cada vegada més va adquirint aquesta àrea en l’àmbit educatiu, hem considerat la necessitat de reforçar aquest aspecte transversal, que ja es treballa a les escoles, mitjançant tallers i/o activitats a l’aula i amb visites que propicien el contacte directe amb la natura.
Quan parlem d’educació ambiental ens referim a educar als alumnes com continuar amb el desenvolupament de la seua vida diària, a la mateixa vegada que es protegeix, preserva i conserva el planeta.
Salut integral significa arribar a un estat ideal, un equilibri entre els factors biològics, físics, mentals, emocionals i socials.
En referir-nos a educació en hàbits de consum entenem consum responsable mitjançant la reutilització i el reciclatge de productes, l’etiquetatge, els drets del consumidor, la publicitat, la seguretat en productes i serveis, el comerç just…
Segons el Currículum d’infantil i Primària de la LOE (2/2006 del 3 de maig), alguns dels objectius generals fan referència a què els alumnes han de “valorar la higiene i la salut, acceptant el seu propi cós i el dels altres, respectant les diferències”, també han de “conéixer i valorar als animals més pròxims l’esser humà, adoptant comportaments que afavorisquen la seua cura”, així com “conéixer i valorar el seu entorn natural, social i cultural i les seues possibilitats d’acció i cura del mateix”.
L’escola ensenya conceptes tal com “Equilibri ecològic”, “Biodiversitat”, “Higiene” o “Hàbits de consum”, però per aconseguir els objectius abans citats, els mitjans teòrics són insuficients, sobretot si tenim en conte que s’imparteixen a joves urbans amb poc contacte amb la natura. L’alumne, per a sentir-se identificat amb el seu entorn natural i aprendre a respectar-lo, necessita observar-lo, tocar-lo, estudiar-lo i sentir-lo.
ÀREA DE CULTURA, HISTÒRIA I TRADICIONS
En les societats contemporànies la Història té un paper important. La Història és, més que la mestra de la vida, com la va definir Herodoto (485-452 aC.), un coneixement que sol utilitzar-se com justificant del present. Vivim al si de societats que utilitzen la Història per a legitimar les accions polítiques, culturals i socials, i això no constitueix cap novetat.
L’estudi de la Història és important per a una formació integral (intel·lectual, social i afectiva) dels xiquets i els adolescents, ja que no hi ha res en el present que no puga ser comprés millor a través del passat. A més prepara als alumnes per a la vida adulta. Ofereix un marc de referència per a entendre els problemes socials, per a situar la importància dels esdeveniments diaris, per a usar críticament la informació, en definitiva, per a viure amb la plena consciència ciutadana.
També ajuda en la comprensió de les seues pròpies arrels culturals i de l’herència comuna, potenciant el sentit d’identitat. Tindre una consciència dels orígens significa que quan siguen adults podran compartir valors, costums, idees, etc. Al temps contribueix al coneixement i comprensió d’altres països i cultures del món de hui, sent un instrument per a valorar als “altres”.
D’altra banda les noves formes de vida del segle XXI, han aconseguit que tota una manera de vida artesanal desaparega i done pas a una altra, en la que la mecanització i les noves tecnologies estan presents. Però encara som a temps de poder ser testimonis d’eixa forma de vida i treball tradicional, utilitzant el llibre viu de l’experiència dels que ho han viscut.
Per aquesta raó i amb l’objectiu de dinamitzar la cultura Valenciana i fomentar xarxes de participació en la vida social i cultural del municipi, pretenem donar a conéixer els xiquets/es els diferents costums, tradicions, jocs, esports, etc., de la nostra comunitat, d’una forma didàctica i lúdica.
ÀREA D’ACTIVITATS COMMEMORATIVES, LÚDIQUES I FESTIVES
S’han oferit una sèrie d’activitats lúdiques repartides al llarg de tot l’any, amb l’objectiu de fomentar les relacions intergeneracionals, potenciar la creativitat i l’autonomia personal i promoure una ciutat educadora donant una oferta plural i alternativa, per a una ocupació menys consumista de l’oci i el temps lliure.
En aquesta àrea anem a referir-se a jornades, celebracions de dies institucionals, intergeneracionals i activitats lúdiques reforçant i potenciant la participació ciutadana.