Propostes del dia de l’orgull
Amb motiu del Dia de la Visiblitat Lèsbica, el Dia Internacional contra la LGTBIfóbia (17 maig) i de l’Orgull LGTBIQ+ (28 de juny), reunim una selecció d’activitats que hem dissenyat i que estem implementant des dels últims anys dirigides a reforçar els valors de respecte cap a la diversitat en general, centrant especial atenció a la sexual, de gènere i als diferents models de família.
Son tallers d’oci creatiu de diferent duració, guies didàctiques i animacions lectores que reflecteixen com abordem de manera transversal aquesta temàtica.
Destaca en la metodologia de treball que estem configurant l’ús de l’art i la cultura contemporània com a eina de reflexió i de comprensió de qüestions poc visibles o ambigües per a realitats més allunyades de les dissidències sexuals. Així, serveixen com a suport visual i detonant de converses grupals contes (per a públic infantil), el cinema i les arts visuals, destacant el documental i la ficció així com la fotografia, respectivament.
En totes aquestes activitats s’aborden qüestions de plena actualitat que sens dubte incideixen en les nostres vides quotidianes i que, no obstant això, no solen ser tractades amb la rellevància necessària. Serveixen per a ampliar els espais segurs per a aquesta diversitat, amb l’objectiu que la nostra societat erradique qualsevol mostra d’odi o intolerància que, lamentablement, continuen produint-se habitualment. Amb això volem fomentar una ciutadania activa i compromesa en la defensa dels Drets Humans.
Compartim a continuació altres activitats i experiències relacionades amb la temàtica LGTBI que hem realitzat emprant altres formats, com ara cursos de formació, visites guiades, propostes educatives per a museus i guies didàctiques.
En format comunicació: Transeducar
Participem dins de les X Jornades Internacionals d’Investigació en Educació Artística Transeducar: Feminismes i Dissidències LGTB, organitzades pel grup d’investigació de la Universitat de València Creari, amb la proposta La Mirada Invertida en el Museu de Belles Arts de València.
VALÈNCIA QUEER TOUR
RECORREGUT URBÀ PER A CONÉIXER LA HISTÒRIA DE L’ACTIVISME I LES PERSONES LGTBIQ+ A LA NOSTRA CIUTAT
La ciutat és un fabulós espai d’aprenentatge no formal. Per això, proposem un passeig pels carrers del centre urbà per a aprendre sobre alguns esdeveniments destacats de la història de lesbianes, gais, trans, bisexuals i altres col·lectius minoritzats a causa de la seua dissidència sexual.
Proposta d’intervenció educativa contra la LGTBIfòbia
Culturama està treballant una proposta d’intervenció educativa per commemorar el 17 de maig, Dia Internacional contra la LGTBIfòbia, promoguda per la Direcció General de l’Agència Valenciana d’Igualtat en la Diversitat, amb la col·laboració de la Conselleria d’Educació, Investigació, Cultura i Esport.
El projecte #DretsAmbOrgull s’implementa com a una experiència pilot, en diferents centres educatius d’Alacant, Castelló i València, per poder desenvolupar estratègies que eduquen en el respecte a la diversitat sexual, de gènere i familiar. Durant la realització del projecte s’ha comptat amb la col·laboració de diversos col·lectius LGTBI de la Comunitat Valenciana.