La Caixeta dels Mil Contes
Format: opció presencial i opció en línia.
Els llibres no són sols el necessari punt de partida per al foment de la lectura i construcció fantàstica entre el més menuts si no que també són font d’inspiració per a treballar amb creativitat diferents aspectes de les realitats diàries més pròximes i quotidianes dels xiquets.
A la Caixeta dels Mil Contes, descobrim els llibres i contes a partir de diferents tècniques com la dramatització, les titelles, l’audiovisual o les ombres per a motivar i potenciar la fantasia i l’activitat imaginativa dels xiquets, ajudar-los en el seu creixement cognitiu i incentivar els hàbits lectors.
Al mateix temps es treballen amb diferents dinàmiques i activitats aquells temes que comencen a formar part del món dels menuts i la realitat que els envolta com són l’alimentació, la por, els valors, el descobriment personal, el sexisme, la diversitat familiar o el respecte cap als altres.
A la caixeta dels mil contes podreu triar entre diferents propostes:
Una dieta màgica.
Contes per a una alimentació saludable
En una societat on es valora l’aspecte físic per damunt de la salut, és important començar a treballar aquest tema amb els/es més menuts. Amb els llibres i dinàmiques que vos proposem abordem problemes com l’obesitat, la importància de menjar variat o la prevenció de malalties relacionades amb l’alimentació.
Llibres: “No vull menjar!”, “ Sopa de nada”, i “Un drac a dieta”.
Els monstres també tenen por.
Contes per a la superació personal
En l’etapa infantil és molt probable que apareguen pors irracionals relacionades amb figures imaginaries com són els monstres. Per a reduir eixes pors es tractarà de manera natural la figura dels monstre per a donar-li la volta a la seua clàssica imatge perversa i mostrar-ne d’altres per a desenvolupar la imaginació dels/es xiquets/es. Ensenyarem que els monstres també poden tindre por, que hi ha de roïns però que també hi ha de bons, que poden ser amics i que fins i tot poden ajudar-nos quan els necessitem.
Llibres: “A dormir monstruos!”, “El monstruo que se comió la oscuridad” i “El dia que se comieron a Luis”.
Els secrets dels Pirates.
Contes sobre educació en valors.
El món dels pirates guarda molts tresors per descobrir. Els/les xiquets/es són conscients i és per això que aquest tema els resulta molt atractiu. En aquest món de pirates contarem històries on no tots els pirates son roïns, ni valents i on entraran en joc altres valors importants . Un món on podrem viure aventures i on serà indispensable la imaginació i el descobriment personal del xiquet/a per a poder-les acabar en bon port.
Llibres: “Capità Calabrot”, “El pirata Pataxula en el tresor del monstre” i “El pirata Tripata”.
A mi no m’agraden les sabates de cristall.
Contes coeducatius sobre la igualtat de gènere.
Els contes tradicionals són històries divertides, però a vegades transmeten valors poc apropiats, com el sexisme. Una manera lúdica per a què xiquetes i xiquets analitzen críticament estos relats és jugar a transformar els contes. Pot resultar molt divertit que es reinventen les situacions, de manera que els personatges no tinguen assignat un paper determinat en funció del seu gènere.
Llibres: “Contes tradicionals”, “La bruixa Maruixa”, “Les princeses també es tiren pets”.
Això diu que era una família…
Contes familiars per una igualtat diversa. Contes sobre la diversitat familiar.
La diversitat familiar és ja una realitat a la societat en la que vivim. A l’escola de hui en dia el model de família tradicional conviu amb altres famílies monoparentals i homoparentals. Les dinàmiques d’animació i els llibres d’esta activitat són una bona manera de normalitzar entre els xiquets la nova situació en la que es podem trobar amb els seus companys i companyes a l’aula.
Llibres: “Piratas y quesitos”, “La novia de mi papá también me quiere” , “El color de mi família”, “Per què a Mari Jose li diuen Jose Mari?”, “El meu fill princesa”.
“No vull anar al cole!
Contes sobre el bullying i l’assetjament escolar.
Esta activitat va dirigida a prevenir situacions de violència escolar, a través de dinàmiques, contes i jocs. Els xiquets/etes podran conèixer tècniques per a solucionar conflictes i situacions de risc. Constaria de tres parts, la primera en què es contaria un conte i es treballaria el tema; la segona, una dinàmica grupal i la tercera una explicació per mitjà d’un joc del concepte de bullying.
LLibres: “¿Por qué Alberto se mete conmigo?”.