Sabers tentaculars
Educar és aprendre a viure junts i aprendre junts a viure.
Sabers tentaculars és un projecte de mediació artística i cultural vinculat a la XXIV Mostra art públic/ universitat pública, una convocatòria del Vicerectorat d’Ocupació i Programes Formatius, impulsada per la Delegació d’Estudiants, organitzada pel Servei d’Informació i Dinamització (Sedi), que compta amb la col·laboració del Vicerectorat de Cultura i Esport i que està comissariada per la nostra companya Alba Braza.
Mitjançant aquesta proposta de caràcter educatiu s’ha oferit una eina de formació, dinamització i participació a l’alumnat dels dos campus en els quals s’ha dut a terme la Mostra art públic, el Campus de Burjassot i el de Blasco Ibáñez, activant-se dues vegades amb quatre sessions en cadascuna d’elles.
Tal com indica el nom del projecte, Sabers tentaculars ha buscat crear connexions entre els diferents tipus de sabers usant el diàleg i l’intercanvi de coneixements i partint de la idea de transversalitat, interdisciplinarietat i experiències.
Es considera com a premissa la capacitat que pot tindre una obra d’art per a detonar una conversa de caràcter reflexiu i crític, la present mediació assaja una metodologia basada en el tentacular a fi de posar en valor les diferents mirades i coneixements comuns entre les persones que van conformar el grup, les quals venien d’estudis de Física, Matemàtiques, Filologia i Història de l’Art, principalment.
Per a això s’han combinat continguts relacionats amb l’art actual a partir de les intervencions de les i els artistes guanyadors de la present edició (Rossi Aguilar i Andrea Siervo, Joaquín Artime, Pablo Bellot, Azahara Cerezo, Anaïs Florin, Miquel García, Sara Gurrea, Laura José, Sergio Luna, Suri Kim i Ángel Arias (SUMOK) i Pep Sales Gavarda) per a, posteriorment, identificar un interés o necessitat comuna sobre el qual dialogar amb dues d’aquests artistes, per a això se’ls va convidar a participar en una de les sessions. Finalment, s’ha oferit a cadascun dels dos grups la possibilitat de transmetre un desig, elaborar una proposta col·laborativa o assenyalar una absència a la institució que l’organitza, el Sedi de la UV.
De manera transversal s’han treballat qüestions relacionades sobre quin és el nostre paper com a públic, per quina raó visitem museus i consumim cultura i la responsabilitat social inherent a professions relacionades amb la historiografia, la crítica d’art o la creació artística quant a la visibilització de les diversitats, la valoració dels col·lectius minoritaris i la construcció de nous relats basats en la igualtat i en la impossibilitat d’establir discursos objectius i universals.
Els continguts i metodologia de Sabers tentaculars assumeixen l’aproximació a l’art contemporani que es duu a terme mitjançant la convocatòria pública que posteriorment dona lloc a l’exposició. En aquesta es facilita la creació de xarxes de col·laboració amb persones i departaments d’investigació de la universitat durant el període de producció de l’obra. Es busca amb això trobar les intersecció entre els diferents sabers (art, ciències, ciències socials i humanitats) que puguen convertir-se en una aportació/experiència extraordinària amb caràcter tentacular, tant per a la trajectòria de la/l’artista com per al grup d’investigació col·laborador.
Tal com Marina Garcés escriu, “educar és aprendre a viure junts i aprendre junts a viure” i, així, Sabers tentaculars cerca transformar aquest gest d’acostament entre sabers al camp de la mediació.
Marina Garcés, “Escuela de aprendices”, Galaxia Gutenberg, Barcelona, 2020.
Tags: Mediació cultural