RECURSOS DIDÀCTICS INTERACTIUS PER ALS NOUS TEMPS DELS MUSEUS
Reflexionar sobre quina deriva seguir en el camp de la mediació artística i de l’educació no formal en els museus resulta essencial en aquest moment, en el qual el format digital ès impulsat a conseqüència del distanciament físic i per la impossibilitat de viatjar o gaudir en grup una exposició i els seus tallers didàctics.
En Culturama estem dedicant temps a pensar en perspectiva, a curt i a llarg termini, motivades per experimentar què ofereixen i com, el no presencial, o “nova presencialitat”, pot permetre’ns mantenir conceptes clau sobre els quals basem la metodologia dels nostres tallers, com ara la proximitat, el diàleg, la reflexió i la recerca d’informació complementària al tema que tracta el punt de partida, l’exposició. La proximitat i la conversa que aconseguim establir en les nostres propostes, afí a la creació d’afectes i xarxes d’intercanvi i complicitats, han anat destacant per cert aspecte lúdic, perquè desitgem que la xarrada es comprenga com un exercici d’oci educatiu horitzontal.
Fem un pas més. Creem continguts interactius en els quals resulta fonamental la manipulació, la lectura i l’escolta. Oferim jocs on donem veu a artistes per a interpel·lar al públic i convidar-los a conéixer i aprofundir sobre la seua obra, disciplines i formats, de l’art actual, de la història de l’art i la història en general.
Us convidem a conéixer diversos recursos que hem produït per al MuVIM. El primer, centrat en l’art urbà, tracta al voltant de la intervenció de l’artista Aka Barbiturikills, Your Bunny is a battleground, i convida a recórrer virtualment els carrers de València per a veure una selecció de grafitis de l’artista. En el segon convidem a quatre artistes a respondre a qüestions fonamentals sobre l’art urbà. La nena wapa wapa, Krome, Alejandra de la Torre i Kapi et compten dins del joc allò que encara no saps i et conviden a veure la seua obra a través de les seues xarxes socials.
D’altra banda, vinculat a la seua exposició permanent, L’aventura del pensament, hem elaborat una infografia interactiva de la vida i obra d’Olympe de Gouge, amb l’objectiu d’acostar el personatge i la seua importància històrica des d’un punt de vista dinàmic i entretingut. Altre exemple és l’activitat «Carrers il·lustrats» que mostrem a continuació.
La cerca d’altres llenguatges per a explicar allò que veiem amb els nostres ulls ofereix múltiples possibilitats que, sens dubte, aportaran un nivell més a l’experiència estètica. El repte és si aquests “altres llenguatges” podrien satisfer-nos davant la impossibilitat de trepitjar el museu. En aquesta línia, l’any passat vam presentar Fade In, en el Macvac Museu d’art contemporani de Vilafamés Aguilera Cerni, en el qual precisament es va generar un àudio guia per a visitar el museu obtenint informació no present mitjançant l’escolta i generant amb això una fractura entre l’espai i el temps interpretada des d’una perspectiva de gènere.
D’altra banda, continuem treballant elaborant vídeos, com el realitzat sobre l’exposició “Un crit a veus” de l’artista Julia Galán en el mateix museu, així com hem elaborat material didàctic per a l’IVAM, dins del marc #IVAMenPijama, basat en recursos per al personal docent, o la programació realitzada per a #IVAJdesdecasa de caràcter més ampli així com l’oferta de cursos de formació en línia de la qual disposem actualment.
Tags: Educació en museus