Empremptes de la Dona en la Història
Un taller d’oci educatiu que posa en valor el treball de moltes dones en la història.
Molts dels valors actuals, presents en l’inconscient col·lectiu, estan mediatitzats per una educació basada en la cultura patriarcal on l’home es mostra superior a la dona. En la interpretació de la història aquests valors s’han projectat sobre el passat configurant estereotips de conducta amb poc rigor històric. Les dones han tingut un paper actiu en totes les èpoques i solament l’oblit intencionat les ha exclòs dels llibres d’història.
La història ha tingut, des de sempre, protagonistes femenines però la seua obra ha sigut difícilment reconeguda i malament valorada. Avui coneixem a dones que per pertànyer a les classes més acomodades han aconseguit escapar de la privadesa en la qual tradicionalment estaven relegades. Però la història no solament la fan els grans noms, en cada època les dones han contribuït notablement (des de l’anonimat i en el quotidià) a la construcció de la seua societat.
Amb aquest taller didàctic pretenem mostrar aquesta doble visió; d’una banda dones que han aconseguit el reconeixement per la seua transcendència social i per un altre, dones anònimes que van ser part substancial del temps en el qual els va tocar viure.
L’objectiu és analitzar el paper exercit per la dona en els diversos àmbits de la vida pública i privada a la llarg de la Història. Es prestarà especial atenció a la persistent situació de marginalitat i submissió femenina per raons de gènere, així com a les contradiccions que aquesta realitat ha projectat en l’imaginari religiós i moral del passat i del present, particularment en la mitificació de la dona com a verge, esposa i mare.
La Història de les dones no pretén ser la història solament de mitja humanitat perquè concerneix tant a homes com a dones. Per açò, en els últims anys, les historiadores feministes han començat a utilitzar el concepte “gènere” per a referir-se a l’organització social de les relacions entre els sexes, conscients de la necessitat d’introduir categories analítiques noves i propiciar canvis metodològics que transformen els paradigmes històrics tradicionals. Gènere fa referència a la construcció cultural derivada de l’assignació d’un sexe. “Categoria cultural imposada sobre un cos sexuat” (SCOTT, 1990;28).
Tags: Tallers d'oci creatiu