Publiquem en EARI: Diàlegs i altres absències a través de l’obra de Pepe Espaliú
Diàlegs i altres absències a través de l’obra de Pepe Espaliú és un article que arreplega l’experiència del taller didàctic amb títol homònim dut a terme durant el mes de març de 2017 en l’IVAM Institut Valencià d’Art Modern.
A manera de reflexió, es converteixen els objectius, el procés i els resultats de les sessions en un dels capítols de la revista núm. 8 d’EARI Educación Artística Revista de Investigación, publicació que edita anualment l’Institut de Creativitat i Innovacions Educatives de la Universitat de València sota la direcció de Ricard Huerta. Està disponible tant en paper, com en format digital, i es dirigeix sobretot a especialistes, investigadors i professionals del camp de l’educació artística, l’art i la creativitat.
El nombre està dedicat al disseny gràfic exprés i conté un total de 8 articles, 5 dossiers, 2 entrevistes i 6 ressenyes que continuen, tal com el mateix equip d’edició defineix, amb el propòsit de fomentar la comunicació entre persones i grups de recerca que treballen preferentment en educació de les arts visuals, impulsant la reflexió educativa des del terreny de les imatges, les tecnologies, el patrimoni i la creació artística.
Diàlegs i altres absències a través de l’obra de Pepe Espaliú detalla el perquè, el com dels seus objectius, metodologies i dels materials emprats i generats per a explicar l’obra de l’artista cordovés Pepe Espaliú en l’exposició Cercle íntim: el món de Pepe Espaliú, comissariada per Jose Miguel Cortés en aquest museu. Una exposició sobre la qual generem dos tallers diferents, aquest dirigit a estudiants universitaris de Belles Arts i un altre a grups de secundària dins del festival FICAE.
Compartir l’experiència dels projectes de mediació artística realitzats forma part dels objectius de Culturama. Ja siga en format de publicació, com en aquesta ocasió, o mitjançant ressenyes i memòries en la web de l’empresa, se cerca convertir la fase d’avaluació dels resultats en un procés compartit. La consideració dels resultats inicia per passar una enquesta de caràcter anònim a les persones que participen dels tallers, contínua amb una memòria realitzada per a l’entitat que contracta i finalitza amb fer públic el nostre treball. En altres casos fins i tot es genera al seu torn altres formats que transformen aquells aspectes més interessants en una nova activitat, com és el cas de la guia didàctica realitzada per a l’IVAJ dins de la iniciativa M’Importa, educació en valors a partir del taller realitzat en l’IVAM sobre l’exposició personal de l’artista Gillian Wearing.