Diagnòstic d’afectació de la reforma del Camí Fondo. Alboraia
Els reptes actuals a escala internacional ens porten a repensar la mobilitat amb l’objectiu de la sostenibilitat i l’accessibilitat. El Camí Fondo es tracta d’un icònic camí agrari el qual comunica de manera directa dos dels nuclis de població d’Alboraia: la Patacona i el poble.
Els diversos problemes de convivència han portat l’ajuntament a realitzar una primera presa de contacte amb les persones que habiten i treballen en la zona per a conéixer les seues realitats. Des de Culturama hem format part d’aquesta primera fase, en la qual, mitjançant entrevistes telefòniques a les persones implicades i la comparació d’aquestes, hem aconseguit tindre una imatge tan objectiva com siga possible de les problemàtiques i suposades carències d’aquest camí.
Si ens atenim al Pla de Mobilitat Urbana Sostenible d’Alboraia, es pot apreciar una clara voluntat per millorar els itineraris per als vianants i ciclistes. En tractar-se el Camí Fondo de la principal via de comunicació entre els dos nuclis més poblats del municipi, existeix la necessitat de possibilitar alternatives al cotxe per a realitzar aquest trajecte que, en moltes ocasions, es converteix en un trajecte diari.
Ara bé, el Camí Fondo, per la seua idiosincràsia, és un camí d’ús compartit per turismes, camions, ciclistes, vianants i vehicles agrícoles. Malgrat que. En principi, tots aquests agents tenen el mateix dret a circular pel camí, el cert és que, a efectes pràctics, els vehicles motoritzats són els que més utilitzen el camí i, ni tan sols existeix un voral en condicions per la qual poder caminar.
L’estret camí impedeix la millora mitjançant l’ampliació per poder caminar o anar en bicicleta amb seguretat pel mateix. En tractar-se d’un camí envoltat per camps, i després d’aquesta primera consulta a la ciutadania, l’estat actual del procés consisteix en, amb la col·laboració de l’ajuntament i el Consell Agrari, explorar les millores dels accessos de vianants i en bicicleta del camí però sense perjudicar l’activitat agrària de la zona; en definitiva, fomentar els mitjans de transport sostenibles però sense anar en detriment d’una horta viva i productiva.