XXVI edició del Fòrum Joan Lluís Vives: e-Sports.
e-Sports. Els Reptes de la Societat Virtual.
XXVI Edició del Fòrum Joan Lluís Vives.
Durant els dies 28, 29 i 30 de novembre hem pogut col·laborar, al costat de l’equip de la Regidoria de Joventut de l’Ajuntament de València, en la XXVI edició del Fòrum Joan Lluís Vives. Enguany el tema sobre el qual ha girat el programa d’activitats ha sigut el món dels eSports.
Al costat d’un espai equipat per a la realització de tallers pràctics, competicions en línia i experimentació amb la realitat virtual, s’han desenvolupat una sèrie de taules redones i debats per a analitzar els eSports des de diferents perspectives.
Les aportacions de l’estupend ventall d’expertes i experts ens han permés conéixer qüestions de gran interés d’aquest fenomen social que creix a tot el món de manera exponencial. Per açò ens agradaria traslladar a manera de xicoteta memòria algunes de les principals idees tractades.
Si be el recorregut històric dels videojocs s’acosta ja al mig segle d’existència, en l’última dècada la seua incidència social i econòmica ha experimentat un creixement brutal, especialment en l’àmbit de les competicions en línia.
Açò està permetent el desenvolupament d’una indústria vinculada a camps com l’oci, l’esport, la cultura o l’educació de magnituds enormes. Les xifres resulten clarificadores, ja que el sector ha superat en facturació a uns altres com la música o el cinema. A més, és sens dubte un dels principals focus d’innovació i generació de talent creatiu en l’economia mundial. En aquest sentit, encara que València ja compta amb interessants iniciatives i persones de reconegut prestigi, encara té un enorme potencial per desenvolupar.
Sembla evident que aquest fenomen s’engloba en la inevitable virtualització de les relacions socials i de l’economia mundial que han potenciat les tecnologies de la comunicació i internet. I com qualsevol fenomen social té diferents arestes. Per açò durant el desenvolupament del fòrum no solament es va fixar l’atenció en els aspectes econòmics, de nous models de negoci o de generació de grans esdeveniments d’interés mediàtic. Un dels principals objectius va ser despertar la reflexió sobre qüestions com els valors sobre els quals s’està construint el sector.
Es va evidenciar que els eSports i els videojocs són eines on es promouen qüestions com l’esforç, l’esperit de superació, la constància, el treball en equip i molts altres. No obstant això també va quedar clar que, com ocorre en altres àmbits socials, queda un important recorregut per a transversalitzar la igualtat de gènere i eliminar prejudicis i estereotips arrelats tant en les narratives dels videojocs com en les estructures de negoci i creació de la indústria.
Afortunadament, també va quedar clar que existeix una potent voluntat de canviar aquesta situació i cada vegada més, tant des de xicotetes productores independents com des de les grans marques, estan introduint valors de l’equitat i diversitat en els jocs i en les seues estructures productives.
Com podeu comprovar, un tema que obri interessants camps d’acció per qui treballem des de la mediació sociocultural i l’oci educatiu. Per açò volem agrair a totes les persones que han participat les seues aportacions, i a l’equip de la Regidoria de Joventut de l’Ajuntament de València per convidar-nos a col·laborar en la iniciativa
Tags: Fires temàtiques